top of page
  • מניפת מילים

מגילת אסתר בלי הסתר


בבואנו לספר לילדינו או לתלמידינו את סיפור מגילת אסתר, אני ממליצה להפוך את הפעילות הזו למעניינת אף יותר: אפשר לשאול שאלות ולעורר דיון על פרטים מעוררי מחלוקת לקורא בן ימינו. אני לא חושבת שמדובר ב"מעשה כפירה" אלא בקריאה ביקורתית, ואם רוצים, אפשר להדגיש שמדובר בתקופה אחרת שבה לא הייתה המודעות שיש היום, והמוסר היה אחר. חשוב להדגיש שאין תשובות נכונות. מניסיוני הדיון מתאים גם לילדים צעירים ולילדים עם צרכים מיוחדים, אבל מובן שיש להתאים את השאלות אל רמת ההבנה שלהם.

נושאים לשיחה במהלך קריאת המגילה:

1. בחלק המספר על ושתי אפשר לשאול: אילו סיבות יכולות להיות לוַשתי לסרב לבוא למשתה? האם הסירוב הזה הוא בהכרח שלילי? ומה דעתך על התגובה של אחשוורוש לסירובה?

2. אחרי סירובו של מרדכי להשתחוות להמן אפשר לשאול מדוע הוא התעקש לא להשתחוות והאם היה זה מעשה נבון לאור היות היהודים מיעוט בפרס.

3. אחרי שאחשוורוש נענה להמן ומאשר את הצעתו להרוג את היהודים, אפשר לשאול: מה דעתך על הסכמתו של אחשוורוש להרוג את היהודים – הסכמה מהירה ולא מתעמקת, ומה זה אומר עליו כאדם וכמנהיג – חלש אופי? טיפש? פזיז? ואולי דווקא סומך ומאמין?

4. לאחר ההחלטה לתלות את המן ואת בניו אפשר לשאול: מה דעתך על כך שלא רק המן נתלה אלא גם עשרה ילדים תמימים: דיון על צדק, אכזריות, רוח התקופה ההיא וכו'.

5. אם מספרים את סיפור המגילה באמת עד סופו מגלים שהמן ובני משפחתו אינם היחידים שנענשו, אלא היהודים טבחו במאות גויים בכל הארץ. ראוי להתייחס גם לזה.

6. אלוהים אינו מופיע במגילת אסתר. מדוע?

לי קצת קשה ליהנות מפורים אחרי שאני קוראת את המגילה, אבל שמחה לדבר על זה עם הילדים.

 

משולחן הכתיבה שלי

חברתי הטובה יעל נתנה לי כמתנת יום הולדת חולצות עם הלוגו שלי. זה היה מצחיק וכל כך מרגש!

 

מרשומותיי בפייסבוק

דורבנות - אתר שנון לחידושי מילים.

 

מוזמנות כתמיד להגיב כאן למטה או בדוא"ל.

שלכן,

עירית

bottom of page